dimarts, 30 de juny de 2009

Constituïda la Comissió Insular d’arxius de Mallorca.


Avui, el Consell de Mallorca, ha anunciat en roda de premsa que s’ha constituït la Comissió Insular d’arxius de Mallorca.
És una notícia important, sobretot per als investigadors i les persones interessades en la consulta de documents, ja que suposa un primer pas cap a donar facilitats a l’hora de dur a terme una la tasca d’investigació.
Entre els primers objectius que s’ha marcat la Comissió hi ha el de posar en marxa uns cens detallat dels arxius de Mallorca i de les Illes i el de iniciar campanyes amb els ajuntaments, amb el suport del Consell, per tal de documentar i ordenar el patrimoni documental dels municipis.
Tot això, encara que suposarà temps i mitjans per a posar-ho en marxa, podrà significar que qualque dia no molt llunyà podrem disposar d’aquesta informació digitalitzada i al abast de tothom.
També s’han proposat, a la Comissió, d’establir els criteris per definir quina part de la documentació generada pels organismes oficials i les administracions s’ha de guardar i quina no, sempre partint de l’experiència del mateix Consell.
Un altres dels criteris que s’ha proposat de definir és el dels perfils professionals i sistemes d’oposició per tal de proveir al sector dels llocs de feina.
Tot això vol dir que també es generaran nous llocs de treball que donaran sortida a algunes carreres que fins ara ho tenen difícil, sobretot a les Illes, com és el cas dels estudiants d’història que volen ser documentalistes o arxivistes.
En definitiva, que es tracta d’una bona notícia, tant per el que fa als objectius d’aquesta Comissió, com per el que fa a la possible creació de nous llocs de treball.
Però com que a mi sempre m’agrada mirar un poc més enllà, sobre tot per ser-ne part interessada, ja que soc documentalista i investigador de l’historia aficionat, voldria saber algunes coses que no han quedat aclarides a la nota de premsa que ha publicat el Consell.
Està previst que es posi en marxa un sistema de digitalització de la documentació?
El cens d’arxius reflectirà també els arxius de entitats i persones privades?
Aquest cens serà públic o nomes hi tindran accés persones i entitats amb unes determinades condicions?
Quin termini està previst per que els primers resultats d’aquestes tasques comencin a ser útils i pràctics?
I encara em deixo algunes preguntes més al tinter per a més endavant pogué seguir donant la murga amb aquest tema, sobre tot a mida que es vagin coneixent actuacions concretes.